Wat is een QR code?

Een QR code is een soort streepjescode, QR staat voor Quick Response, wat snel antwoord betekend. In tegenstelling tot een streepjescode werkt een QR code niet met zwarte en witte streepjes, maar met witte en zwarte vierkantjes van verschillende groottes. Als je een keer een QR code hebt gezien, dan kom je er niet meer onderuit. Ze komen veelvuldig voor, en ze hebben eindeloos veel toepassingen. Wanneer je een QR code ziet kan je deze met je telefoon scannen en dan volgt verdere informatie. Op deze manier wordt dus nieuwsgierigheid opgewekt bij mensen en is het mogelijk om meer informatie over te brengen, terwijl er maar een klein oppervlak nodig is. Hierdoor is het dan ook een veel voorkomend product binnen de marketing.

Wanneer je een QR code aanmaakt op de website qrcode.nl dan is het aanmaken van je QR code wel volledig gratis. Bovendien werkt de website ook nog eens heel gebruiksvriendelijk en gemakkelijk. Kom je er toch niet aan uit dan is het bedrijf ook nog eens heel gemakkelijk te bereiken, bijvoorbeeld via e-mail of telefoon.

Ontstaan van de OR code

De QR code is in 1994 ontwikkeld in Japan door een bedrijf genaamd Denso. Dit bedrijf werkt nauw samen met onder andere Toyota. Doordat er steeds meer eisen gesteld werden aan producten welke aan Toyota werden geleverd, werd ook geëist dat de onderdelen makkelijker identificeerbaar moesten worden. Hierop werd de QR code ontworpen. Hoewel deze in eerste instantie dan ook veel in de auto-industrie is gebruikt, werd al snel het gemak ervan in andere branches ontdekt. Het bedrijf, Denso, welk de QR code heeft ontwikkeld, heeft hier nooit patent op aangevraagd. Dit betekend dus, dat het voor iedereen vrij is om een QR code te maken of te laten maken. Hierdoor is methode waarschijnlijk ook sneller verspreidt over de wereld en zien we ook in Nederland steeds vaker verschillende doeleinden terug voor het gebruik van een QR code.

Diverse doeleinden

Een QR code kan op heel veel mogelijke manieren ingezet worden. Voornamelijk in promotie materiaal, maar ook in de digitalisering en in toerisme. Zo is bijvoorbeeld al een veelvuldig gebruikte manier in grote steden in Nederland om niet meer een gids mee te sturen met een stadswandeling. Men krijgt een plattegrond mee en eventueel opdrachten op vragen en men dient met een telefoon op zoek te gaan naar QR codes. Eenmaal een QR code gevonden volgt de informatie of de volgende opdracht. Ook is het mogelijk om een applicatie op je telefoon te koppelen met een account. Op deze manier hoeft je deze koppeling eenmalig uit de voeren en niet steeds opnieuw je inloggegevens in te vullen. Ook in het onderwijs is digitaliseren in opkomst. Logisch ook, de generatie van de toekomst dient hier alleen nog maar meer mee te gaan werken. Daardoor zijn er ook veel docenten welke gebruik maken van QR codes, maar ook in nieuwere schoolboeken komt de QR code veelvuldig voor. Zo kan de QR code gescand worden door een leerling om meer informatie te krijgen, of om een filmpje te kunnen zien over het betreffende onderwerp wat wordt behandeld. Ook in musea wordt er veel gebruik gemaakt van QR codes. Zo kan er naast een schilderij een QR code hangen en de informatie volgt op een mobiele telefoon op het moment dat de QR code wordt gescand.

Waarom een QR code?

Een QR code kan dus voor heel veel doeleinden gebruikt worden. Het grote voordeel is dat er een heel klein oppervlak nodig is, terwijl er een grootte hoeveelheid informatie gegeven kan worden. Bovendien is het niet nodig om iets steeds opnieuw te printen of af te drukken wanneer er iets veranderd. Dit kan digitaal aangepast worden en de volgende persoon welke de QR code scant krijgt de nieuwste informatie op zijn of haar telefoon. Dit is natuurlijk een stuk milieuvriendelijker dan steeds opnieuw de nieuwste informatie te moeten printen. Ook wanneer men een QR code gebruikt bij bijvoorbeeld een advertentie in krant, boek, tijdschrift of zelfs op posters is er minder oppervlakte nodig, wat de advertentie dan ook goedkoper zal maken. Wanneer een QR code gebruikt wordt in een boek dan kan dit ervoor zorgen dat er meer informatie bij zit, terwijl het aantal pagina’s minder is. Ook weer goed voor het milieu, maar betreft het bijvoorbeeld een schoolboek dan is het ook nog eens een stuk vriendelijker voor de scholieren die voor ieder lesuur een ander boek mee moeten nemen.

QR code aanmaken

Doordat de QR code niet gepatenteerd is kan iedereen een QR code maken of laten maken. In veel gevallen wordt er zelfs aangegeven dat dit gratis mogelijk. Verschillende website adverteren hiermee, maar vrijwel altijd valt dit erg tegen. Er is dan bijvoorbeeld heel weinig mogelijk en wil je van meer opties gebruik maken dan dien je wel bij te betalen. Of in andere gevallen wordt toch al direct geld voor gevraagd. Wanneer je een QR code aanmaakt op de website qrcode.nl dan is het aanmaken van je QR code wel volledig gratis. Bovendien werkt de website ook nog eens heel gebruiksvriendelijke en gemakkelijk. Kom je er toch niet aan uit dan is het bedrijf ook nog eens heel gemakkelijk te bereiken, bijvoorbeeld via e-mail of telefoon.

Gratis aanmaken en meer informatie

De website van qrcode.nl wordt aangeboden door een bedrijf welke ook website bouwt en onderhoudt. Hierdoor hebben ze ook nog eens heel veel verstand van zaken en niet alleen over QR codes. Het enige wat je dus nodig hebt is informatie die je graag wilt overbrengen, de QR code dient namelijk wel ergens naar te verwijzen. Bij het aanmaken van een QR code kan je kiezen in achtergrond kleur, maar in de meeste gevallen wordt hiervoor voor wit gekozen. Ook de voorgrondkleur is door de klant te bepalen, maar dit is vrijwel altijd zwart. Door de QR code zwart wit te laten blijft het ook herkenbaar, al bestaan QR codes uit een redelijk standaard indeling, hierdoor blijft het ook herkenbaar. Verder heb je een tekst, link of bijvoorbeeld een locatie nodig om naar te verwijzen. Het aanmaken van een QR code via qrcode.nl is dus heel eenvoudig, bovendien staat er ook heel veel informatie op de website. Zo kan onder de noemer veel gestelde vragen worden terug gelezen hoe lang een QR code geldig is en of er gebruik gemaakt wordt van advertenties in de codes.