Alle deuren gaan open voor de QR-code

De barcode gaat met pensioen; zo kopt de NOS laatst. Het besluit tot pensionering is genomen door de internationale organisatie GS1, die het gebruik van barcodes beheert. De QR-code kan namelijk meer informatie bevatten en zal daarom vanaf 2027 de barcode vervangen. De QR-code is dus de toekomst!

Samenvattend

  • Vanaf 2027 wordt de barcode wereldwijd vervangen door de QR-code;
  • Er kunnen meer unieke QR-codes worden gemaakt en QR-codes kunnen meer data bevatten;
  • Producten kunnen hierdoor meer informatie bevatten over bijvoorbeeld duurzaamheid, herkomst en materialen.

Waarom wordt de barcode vervangen?

Sinds de coronapandemie is het gebruik van QR-codes enorm toegenomen. Het belangrijkste voordeel van QR-codes ten opzichte van barcodes is duidelijk geworden: QR-codes kunnen tot wel 100 keer zoveel data bevatten als barcodes.

De verwachting is dat er steeds meer informatie op producten komt te staan, zoals extra gegevens over herkomst, voedingswaarde of duurzaamheid. De EU is al bezig fabrikanten te verplichten meer informatie aan klanten te verstrekken over dit soort onderwerpen. De QR-code biedt hiervoor de beste oplossing.

Daarnaast kunnen klanten de QR-codes zelf scannen, waardoor veel productinformatie toegankelijker wordt. Voor bedrijven zijn QR-codes ook makkelijker te traceren. Dit maakt QR-codes voordelig voor zowel consumenten als bedrijven!

Een animatie van een vrouw die een QR-code scant met haar telefoon.

Een QR-code houdt veel meer informatie vast dan een barcode.

Hoe gaat dit eruit zien?

Waar de caissière in de supermarkt nu de barcode van elk product scant, zal dat in de toekomst een QR-code worden. Bedrijven hebben onlangs gezamenlijk met GS1, de organisatie die de standaard voor barcodes vastlegt, besloten de barcode te vervangen door de QR-code. Vanaf 2027 is het de bedoeling dat de QR-code op alle producten komt te staan. Ook zullen alle apparaten en systemen vanaf dan de QR-code kunnen scannen. De barcode zal overbodig worden en geleidelijk verdwijnen.

Tot 2027 hebben bedrijven de tijd om hun systemen aan te passen aan de nieuwe situatie. Hoewel de verandering niet verplicht is, is het vrijwel zeker dat iedereen deze aanpassing zal volgen. Er zijn namelijk 150 landen en meer dan 50.000 bedrijven aangesloten bij GS1.

Vrouw scant een QR-code op een pakketje met haar telefoon.

Op bijvoorbeeld verpakkingen zal de QR-code de barcode gaan verdringen.

QR-codes zijn de toekomst

Dit besluit bevestigt dat, hoewel de QR-code al bijna 30 jaar oud is, het de toekomst heeft! Het gebruik van QR-codes zal alleen maar toenemen, wat nog meer deuren opent. Bovendien zal de QR-code nog beter herkenbaar worden voor klanten.

De QR-code is beter in het koppelen van fysieke producten aan online informatie dan barcodes. De wereldwijde vervanging van de barcode door de QR-code biedt dan ook meer ruimte voor innovatie met QR-codes! De verwachting is dat de markt voor QR-codes snel zal blijven groeien en dat er steeds meer mogelijkheden komen met de code.

Zo komen er steeds nieuwe en innovatieve toepassingen met QR-codes zoals:

  • In- en uitchecken met QR-codes
  • QR-codes op events
  • Landingpagina’s
  • Certificaten

FAQ

Een barcode, ook wel een streepjescode genoemd, bevat informatie die alleen horizontaal wordt opgeslagen. De code bestaat uit de breedte van elk streepje en is daarom eendimensionaal van aard. In tegenstelling tot een barcode, slaat een QR-code informatie zowel verticaal als horizontaal op. Deze code bestaat uit zowel de lengte als de breedte van de ‘blokjes’ in de QR-code, waardoor deze tweedimensionaal is. Door dit fundamentele verschil kan er meer dan 100 keer zoveel gegevens in een QR-code worden opgeslagen, waardoor de mogelijkheden voor QR-codes aanzienlijk groter zijn.

 

Ja dit kan! Je kan afbeeldingen, foto’s, video’s, en bestanden allemaal in één QR code zetten. Dit is helemaal op maat te maken. Lees hier (link blog landingspagina) hoe je dit doet!

Er zijn heel veel mogelijkheden. Hierbij een paar voorbeelden:

  • Verwijzen naar een webshop
  • Het delen van een digitaal visitekaartje
  • Het gebruiken van betaalverzoeken
  • Productpagina met informatie over bijvoorbeeld prijs, specificaties, foto’s etc.
  • Voor jezelf uitproberen? Klik hier om bij ons QR-codes aan te maken.

Heb je een opmerking, klahct of vraag? Via dit formulier neem je contact met ons op.

Liever bellen? Dat kan, dit kun je aangeven in het formulier, en dan bellen we je zsm terug.