In Nederland zie je de QR-code al een aantal jaar overal. Steeds meer organisaties gebruiken QR-codes als een handige manier om te adverteren. Maar hoe werkt zo’n QR-code nu precies en hoe is het ontstaan?
Samenvattend
- Een QR-code is een code met informatie die je telefoon of tablet kan herkennen en je naar die informatie kan sturen.
- Hoewel de QR-code al sinds 1994 bestaat, is het pas recentelijk erg populair geworden.
- Bij QRcode.nl kan je zogenaamde dynamische QR-codes aanmaken.
QR-code?
Een QR-code is een soort code die je kunt scannen met je telefoon of tablet. Het bestaat uit vierkante blokjes die je telefoon kan herkennen via de camera app. De QR-code bevat informatie (zoals een link of tekst) waarnaar je wordt geleid als je hem scant.
Een QR-code is compact, trekt de aandacht en je kunt de informatie makkelijk vernieuwen.
QR-codes: hoe werkt het?
Als je een QR-code scant, laat deze gewoon de informatie zien die erin zit. Degene die de QR-code maakt, voegt informatie toe zoals een link naar een website of een stukje tekst. Deze informatie wordt omgezet in een QR-code, wat in feite gewoon een patroon van blokjes op een achtergrond is. Het patroon van blokjes is voor elke QR-code anders. Je telefoon herkent dit unieke patroon en stuurt je door naar de informatie.
Het enige wat een QR-code doet is het delen van de informatie zodra je hem scant.
Om een QR-code te scannen, hoef je alleen maar je telefooncamera op de QR-code te richten. Dan verschijnt er een pop-up met de informatie. Werkt het niet? Klik hier. Als je zelf een QR-code wilt maken, heb je een generator nodig. Een generator zet leesbare informatie om in een QR-code. Je kunt hier bij ons QR-codes aanmaken. Wil je eerst wat uitleg over hoe je een QR-code aanmaakt? Klik dan hier.
Hoe is de QR-code ontstaan?
De QR-code is in 1994 bedacht door het Japanse bedrijf Denso Wave. Het dochterbedrijf van Denso Wave, Toyota, zocht naar een betere manier om onderdelen te identificeren. Een ingenieur genaamd Masahiro Hara bedacht toen de QR-code. Hij realiseerde zich dat je anders dan bij barcodes, in twee richtingen kon coderen.
Er is nooit patent aangevraagd voor de QR-code. In het snel digitaliserende Japan kreeg de QR-code steeds meer toepassingen. Mensen begonnen links aan te bieden via QR-codes in tijdschriften, flyers, lantaarnpalen en zelfs muren. Tegenwoordig worden QR-codes gebruikt voor het plannen van afspraken, delen van locaties en doorsturen van contactinformatie.
In Nederland werd de QR-code pas veel later populair. Wij bestaan al een tijdje en hebben het gebruik van QR-codes sterk zien toenemen. Vooral sinds de coronatijd zijn zowel mensen als organisaties fan van de QR-code. Deze code kan veel informatie tonen op een klein oppervlak, de informatie is makkelijk te vernieuwen en de QR-code trekt aandacht, waardoor hij populair is in de marketing.
De uitvinder van de QR-code: Masahiro Hara
Hoe maak je een QR-code?
Bij QRcode.nl hebben we inmiddels al meer dan 13 jaar ervaring met het aanbieden van QR-code oplossingen aan consumenten en ondernemingen. Daarom kunnen wij constant blijven innoveren, en de beste QR-codes aanbieden aan onze klanten. Zoals onze productpagina QR-code, waarbij een geheel eigen pagina kan worden gecustomized, en er met templates efficiƫnt gebruikt kan worden gemaakt van dit type. Wil jij onze QR-codes ook uitpoberen? Klik dan hier.
FAQ
Een QR-code is een scanbare illustratie. Wanneer iemand de code scant, wordt deze doorgestuurd naar de informatie die in de QR-code is opgeslagen, zoals een website of tekst. De QR-code bestaat uit kleine ‘blokjes’ die een smartphone of tablet kan identificeren tijdens het scannen. Hierdoor kan het apparaat de persoon die de QR-code heeft gescand naar de relevante informatie leiden. Bij ons kunt u QR-codes genereren.
Een barcode, ook wel een streepjescode genoemd, bevat informatie die alleen horizontaal wordt opgeslagen. De code bestaat uit de breedte van elk streepje en is daarom eendimensionaal van aard. In tegenstelling tot een barcode, slaat een QR-code informatie zowel verticaal als horizontaal op. Deze code bestaat uit zowel de lengte als de breedte van de ‘blokjes’ in de QR-code, waardoor deze tweedimensionaal is. Door dit fundamentele verschil kan er meer dan 100 keer zoveel gegevens in een QR-code worden opgeslagen, waardoor de mogelijkheden voor QR-codes aanzienlijk groter zijn.
- Een QR-code is opvallend en vangt zo de aandacht
- QR-codes nemen weinig plaats in beslag
- Je kan terugkoppeling krijgen via QR-codes
- Het biedt gemak aan de klant
- QR-codes zijn een laagdrempelige en goedkope manier van marketing
Een QR-code op zichzelf bestaat slechts uit enkele ‘blokjes’ op een achtergrond. Het belangrijkste is dus te verzekeren dat de webpagina waarnaar de QR-code verwijst veilig is. Om hier zeker van te zijn, is waakzaamheid geboden!